Emmanuel M Vincent

Research Scientist

ARTICLE REVIEWS

Financial Post commentary misleads about warming effect of greenhouse gas emissions by cherry-picking studies

in Financial Post, by Ross McKitrick

— 22 Jun 2018

"This is an opinion piece in the "lukewarm" category, arguing that climate models are wrong, future warming will be small, based on carefully selected publications, misleading pres..

Wall Street Journal commentary grossly misleads readers about science of sea level rise

in The Wall Street Journal, by Fred Singer

— 18 May 2018

"The article has almost nothing to do with the modern state of sea-level science. The author tries to call into question that global warming causes sea-level rise, and does so by c..

New satellite measurements show sea level rise is accelerating, as CNN accurately reports

in CNN, by Brandon Miller

— 15 Feb 2018

"Global geological sea-level data, data from tide gauge and now satellite data all show that the rate of sea level rise is accelerating. These accelerations in sea level is a cause..

2017 is on track to be among the hottest year recorded, scientists are not as surprised as ThinkProgress article suggests

in Think Progress, by Joe Romm

— 21 Jul 2017

The scientists who have reviewed the article confirm it accurately reports that 2017 is on track to being one of the warmest years on record. Reviewers note this wasn’t as unexpe...

Scientists explain what New York Magazine article on “The Uninhabitable Earth” gets wrong

in New York Magazine, by David Wallace-Wells

— 12 Jul 2017

"While it is clear that ongoing warming of the global climate would eventually have very severe consequences, the concept of the Earth becoming uninhabitable within anywhere near t..

Breitbart misrepresents research from 58 scientific papers to falsely claim that they disprove human-caused global warming

in Breitbart, by James Delingpole

— 08 Jun 2017

"This article grossly misinterprets open-access scientific papers by simply looking at graphs and entirely ignoring their meaning as explained by authors in the text.

ThinkProgress story on thawing Alaskan tundra generally accurate but somewhat misleading

in Think Progress, by Joe Romm

— 19 May 2017

"The writing is a bit over the top, but factually correct in general. The main weakness is in linking the solidly evidence-based observed changes from the Commane et al paper with ..

The Telegraph publishes false information about Arctic climate

in The Telegraph, by Christopher Booker

— 09 May 2017

"This article suffers from a common error in reasoning. The author focuses on individual “snapshots” of the state of the climate while ignoring the long-term trends. Those tren..

Analysis of “One of the most troubling ideas about climate change just found new evidence in its favor”

in The Washington Post, by Chris Mooney

— 29 Mar 2017

"Overall, this piece accurately describes the findings of a new research paper by Mann et al on linkages between rapid Arctic warming and extreme weather at Earth's more temperate ..

Analysis of “Scientists: Here’s What Really Causes Climate Change (And It Has Nothing To Do With Human Beings)”

in The Daily Wire, by James Barrett

— 28 Feb 2017

"The article misuses a Nature article on a geological process 90 millions years ago to argue the warming of the past century is not anthropogenic. It seems the reasoning is ideolog..

CLAIM REVIEWS

President Trump’s claim of growing ice does not reflect reality

CLAIM
"The ice caps were going to melt. They were going to be gone by now, but now they're setting records"

SOURCE: Donald Trump, ITV, 28 Jan. 2018

VERDICT

The Wall Street Journal fails to acknowledge that 2016 was the warmest year on record

CLAIM
"no one really knows if last year (2016) was a (global temperature) record"

SOURCE: Wall Street Journal editorial, The Wall Street Journal, 19 Jan. 2017

VERDICT

Global surface temperatures are increasing according to climate projections, contrary to Wall Street Journal claim

CLAIM
"the warming is not nearly as great as the climate change computer models have predicted."

SOURCE: Wall Street Journal editorial, The Wall Street Journal, 19 Jan. 2017

VERDICT

Ocean acidification is expected to harm marine ecosystems overall, cherry-picking can lead to the opposite conclusion

CLAIM
"Marine life has nothing whatsoever to fear from ocean acidification."

SOURCE: Mike Wallace & James Delingpole, The Spectator, 30 Apr. 2016

VERDICT

Oceans are currently acidifying, claims to the contrary contradict observations

CLAIM
"there has been no reduction in oceanic pH levels in the last century"

SOURCE: Mike Wallace & James Delingpole, The Spectator, 30 Apr. 2016

VERDICT

Claim that Arctic warming is already influencing mid-latitude weather correct but still under investigation

CLAIM
"The jet stream meanders more, with big loops bringing warm air to the frozen north and cold air into warmer southern climes."

SOURCE: Damian Carrington, The Guardian, 19 Dec. 2016

VERDICT

Daily Mail claim about 2016 global temperature record is misleading

CLAIM
"El Niño drove record highs in global temperatures suggesting rise may not be down to man-made emissions."

SOURCE: David Rose, The Daily Mail, 26 Nov. 2016

VERDICT

Wall Street Journal op-ed ignores evidence of negative impacts of increasing CO2

CLAIM
"Increased atmospheric carbon dioxide has helped raise global food production and reduce poverty."

SOURCE: Harrison Schmitt & Rodney Nichols, The Wall Street Journal, 31 Oct. 2016

VERDICT

Sea level rise is accelerating, and with it the risk associated with coastal storm surge, contrary to claim in Forbes

CLAIM
"Sea level rise, which was occurring long before humans could be blamed, has not accelerated."

SOURCE: Roy Spencer, Forbes, 25 Oct. 2016

VERDICT

INSIGHTS

Most popular climate change stories of 2017 reviewed by scientists

— 17 Jan 2018

Many stories were written about climate science in 2017, but were the ones that “went viral” scientifically accurate? To find out, we compiled a list of articles with the most ...

False claim that global warming is natural propagates in a climate misinformation echo-chamber

— 14 Sep 2017

The diagram below shows that the articles mostly rely heavily on each other—like in an echo chamber—with very few outside sources included in the reporting. A first wave of “...

BBC Today airs false statements by Lord Lawson in the name of balance

— 10 Aug 2017

On Thursday August 10, BBC Radio 4’s “Today” broadcasted an interview in which Nigel Lawson commented on Al Gore’s new film sequel to “An Inconvenient Truth”—and on G...

Report Heartland Institute sent to influence US teachers on climate change earns an “F” from scientists

— 31 May 2017

"This document could be used in the classroom to teach students about deliberate misinformation and how to identify it.

Daily Wire updates its article, but it still conveys false information

— 16 May 2017

The author has removed two paragraphs and changed the title, but the new version of the article does not contain any mention of the fact that the article has been updated.

The New York Times promotes the case for climate change skepticism with a column that is light on substance

— 30 Apr 2017

the New York Times opinion section itself apparently didn’t realize that the content of Mr. Stephens’ piece did not actually support the message of the push notification that w...

Insight into the scientific credibility of The Guardian climate coverage

— 17 Oct 2016

Over the past two months, Climate Feedback has asked its network of scientists to review 5 widely read articles published by The Guardian. Three were found to be both accurate and ...

The most popular 2015 articles on climate published in Forbes are inaccurate and misleading

— 09 Dec 2015

Recently, scientists analyzed some of Forbes’ most influential climate articles for 2015. While one article was rated as highly accurate, two articles were found to be deeply ina...

How much do the presidential candidates know about climate change?

— 24 Nov 2015

Climate change will be a hot topic during the 2016 presidential election campaign. The candidates have already started  talking about climate science in debates, press conferences...

The Telegraph issues a public correction after scientists point to inaccuracies

— 06 Aug 2015

A few days after Climate Feedback published an analysis of Dan Hyde’s article “Earth heading for ‘mini ice age’ within 15 years”, the Telegraph made major modifications t...