Articles tagged as: Misleading definition

Telegraph article on climate change mixes accurate and unsupported, inaccurate claims, misleads with false balance

in The Telegraph, by Sarah Knapton

“This article is a prime example of false equivalence, putting fringe figures side by side with mainstream scientific findings while failing to distinguish between their respective credibility. It is rife with numerous factual errors and misrepresentations. Anyone unfortunate enough to read it will understand less of the science – as actually appears in peer-reviewed publications and conferences – not more.”

— 18 Oct 2019


Letter signed by “500 scientists” relies on inaccurate claims about climate science

in clintel.nl, by Guus Berkhou, Reynald du Berger, Terry Dunleavy, Viv Forbes, Jeffrey Fos, Morten Jodal, Rob Lemeire, Richard Lindzen, Ingemar Nordin, Jim O'Brien, Alberto Prestininzi, Benoit Rittaud, Fritz Vahrenholt, Christopher Monckton

SUMMARY This letter presenting a short list of claims about climate change boasts a list of “500 scientists and professionals” who have co-signed it. The claims contradict or misrepresent the evidence uncovered by geoscientists, failing to provide support for its conclusions downplaying the threat of climate change. The letter claims, for example, that climate models ignore … Continued

— 04 Oct 2019


Washington Examiner op-ed cherry-picks data and misleads readers about climate models

in The Washington Examiner, by Patrick Michaels, Caleb Stewart Rossiter

“This article focuses only on specific lines of evidence that climate models disagree with observations. In doing so, the authors ignore research that helps to reconcile differences between models and observations. The authors do not consider alternate datasets and time periods in which models and observations agree. Models are one tool for understanding climate change; their overall credibility does not hinge on one variable, in one domain, over a specific time period, with respect to a set of imperfect observations.”

— 31 Aug 2019


Financial Post commentary jumps to unsupported conclusions in claiming “climate change isn’t causing extreme weather”

in Financial Post, by Ross McKitrick

“This article is misleading since it confuses changes in climate change impacts with changes in climate and weather extremes and it subjectively selects examples that support its message.
There is clear scientific evidence that many weather and climate extreme events increase in intensity and frequency due to anthropogenic climate change. Munich Re, for example, publishes data on global major extreme events in its annual reports.”

— 13 Jun 2019


Claim that human civilization could end in 30 years is speculative, not supported with evidence

in IFLScience, by James Felton

“The report this article is based on describes a scenario which is unlikely, but several aspects of what is included in the report are likely to worsen in coming decades, such as the occurrence of deadly heatwaves. The conclusion of a high likelihood that human civilisation will end is false, although there is a great deal of evidence that there will be many damaging consequences to continued global warming over the coming decades.”

— 09 Jun 2019


Commentary in The Australian by Ian Plimer relies on false claims to make its case

in The Australian, by Ian Plimer

“If you think that potentially causing hundreds of millions of refugees and trillions of dollars in damages is fine because some plants did well in the same conditions millions of years ago when humans weren’t around, then you could support this article.”

— 20 May 2019


Breitbart article baselessly claims a study of past climate invalidates human-caused climate change

in Breitbart, by John Nolte

“By the reasoning of this article, if a rock rolled down a hill three million years ago, no human can be responsible for rolling a rock down a hill today. The fallaciousness of this reasoning is astounding.
It is hard to imagine that a well-intentioned person can so profoundly misunderstand the science. Assuming the author is acting in good faith, this article provides evidence that motivated reasoning can produce results that appear delusional to well-informed people.”

— 11 Apr 2019


Western Journal op-ed deceives readers with completely unsupported claims

in The Western Journal, by Jay Lehr, Tom Harris

“What would make their case stronger would be if they actually analysed all the data, engaged with the existing scientific literature and made their own contribution to our scientific understanding by publishing a scientific paper. The cherry picking exercise in this Western Journal article does not contribute to our scientific understanding of the world.”

— 26 Feb 2019


Popular “Friends of Science” video promoted by Youtube presents long list of climate myths

in Friends of Science, YouTube, by Steve Goreham

“The video presents a litany of the usual climate denier talking points, none of which hold any water. It is full of outright false claims and does not even shy away from presenting a fake TIME magazine cover that supposedly warned of an ice age. “Friends of Science” is an advocacy group “largely funded by the fossil fuel industry””

— 21 Dec 2018


USA Today op-ed ignores evidence to claim climate change had no role in Hurricane Florence

in USA Today, by Roy Spencer

This op-ed in USA Today makes the claim that Hurricane Florence has no appreciable contribution from human-caused climate change.
Scientists who reviewed the article found that it ignores the evidence for trends in tropical cyclone behavior, including slower movement speed and more intense rainfall. Additionally, sea level rise raised the storm surge of the landfalling tropical cyclone above the level it would have reached a century ago. The article cherry-picks data in misleading way to claim that recent storms are no different from past tropical cyclones…

— 17 Sep 2018