Articles tagged as: Cherry-picking definition

Telegraph article on climate change mixes accurate and unsupported, inaccurate claims, misleads with false balance

in The Telegraph, by Sarah Knapton

“This article is a prime example of false equivalence, putting fringe figures side by side with mainstream scientific findings while failing to distinguish between their respective credibility. It is rife with numerous factual errors and misrepresentations. Anyone unfortunate enough to read it will understand less of the science – as actually appears in peer-reviewed publications and conferences – not more.”

— 18 Oct 2019


Letter signed by “500 scientists” relies on inaccurate claims about climate science

in clintel.nl, by Guus Berkhou, Reynald du Berger, Terry Dunleavy, Viv Forbes, Jeffrey Fos, Morten Jodal, Rob Lemeire, Richard Lindzen, Ingemar Nordin, Jim O'Brien, Alberto Prestininzi, Benoit Rittaud, Fritz Vahrenholt, Christopher Monckton

SUMMARY This letter presenting a short list of claims about climate change boasts a list of “500 scientists and professionals” who have co-signed it. The claims contradict or misrepresent the evidence uncovered by geoscientists, failing to provide support for its conclusions downplaying the threat of climate change. The letter claims, for example, that climate models ignore … Continued

— 04 Oct 2019


Washington Examiner op-ed cherry-picks data and misleads readers about climate models

in The Washington Examiner, by Patrick Michaels, Caleb Stewart Rossiter

“This article focuses only on specific lines of evidence that climate models disagree with observations. In doing so, the authors ignore research that helps to reconcile differences between models and observations. The authors do not consider alternate datasets and time periods in which models and observations agree. Models are one tool for understanding climate change; their overall credibility does not hinge on one variable, in one domain, over a specific time period, with respect to a set of imperfect observations.”

— 31 Aug 2019


Financial Post commentary jumps to unsupported conclusions in claiming “climate change isn’t causing extreme weather”

in Financial Post, by Ross McKitrick

“This article is misleading since it confuses changes in climate change impacts with changes in climate and weather extremes and it subjectively selects examples that support its message.
There is clear scientific evidence that many weather and climate extreme events increase in intensity and frequency due to anthropogenic climate change. Munich Re, for example, publishes data on global major extreme events in its annual reports.”

— 13 Jun 2019


Western Journal op-ed deceives readers with completely unsupported claims

in The Western Journal, by Jay Lehr, Tom Harris

“What would make their case stronger would be if they actually analysed all the data, engaged with the existing scientific literature and made their own contribution to our scientific understanding by publishing a scientific paper. The cherry picking exercise in this Western Journal article does not contribute to our scientific understanding of the world.”

— 26 Feb 2019


The Australian publishes “deeply ill-informed” opinion on climate by Ian Plimer

in The Australian, by Ian Plimer

“This article is an amalgamation of logical fallacies, misleading talking points, and downright factually incorrect statements regarding the physics of the climate system. Every talking point in this article has been debunked many times over and it is astonishing that this was published.”

— 09 Aug 2018


Financial Post commentary misleads about warming effect of greenhouse gas emissions by cherry-picking studies

in Financial Post, by Ross McKitrick

“This is an opinion piece in the “lukewarm” category, arguing that climate models are wrong, future warming will be small, based on carefully selected publications, misleading presentation, and incorrect reporting of the underlying data.”

— 22 Jun 2018


Financial Post publishes misleading opinion that misrepresents science of polar bears’ plight

in Financial Post, by Susan Crockford

“The article is composed of misstatements. These are either based upon the author’s apparent lack of understanding of the ecological and geophysical situations, or intent to mislead readers.”

— 02 Mar 2018


Conservative Tribune post falsely claims cancelled Arctic research cruise is evidence against climate change

in Conservative Tribune, by Benjamin Arie

“Repeating a version of a debunked argument against climate change science, this biased and misleading political article states that the cancellation of an Arctic research cruise due to increased sea ice at one time and in one region proves climate scientists don’t know anything about climate change over 100 years, which is patently false.”

— 16 Jan 2018


Breitbart article on California fires misleads by omitting explanation of climate’s influence

in Breitbart, by Joel Pollak

“The Breitbart article provides a poorly reasoned and misleading view of how climate change has contributed to recent fires in California and the rest of the western USA. The most informative part of the article is the link that it provides to a piece by Southern California Public Radio, which, unlike the Breitbart article, provides an informative and unbiased look at factors contributing to these recent fires.”

— 19 Dec 2017