Zeke Hausfather

Research Scientist, Berkeley Earth

Expertise: Guest analyst - Energy systems, Environmental economy

Details:

   Website

hypothesis   Hypothesis handle:

ARTICLES REVIEWED

Telegraph article on climate change mixes accurate and unsupported, inaccurate claims, misleads with false balance

in The Telegraph, by Sarah Knapton

— 18 Oct 2019

"This article is a prime example of false equivalence, putting fringe figures side by side with mainstream scientific findings while failing to distinguish between their respective..

Financial Post commentary misleads about warming effect of greenhouse gas emissions by cherry-picking studies

in Financial Post, by Ross McKitrick

— 22 Jun 2018

"This is an opinion piece in the "lukewarm" category, arguing that climate models are wrong, future warming will be small, based on carefully selected publications, misleading pres..

2017 is on track to be among the hottest year recorded, scientists are not as surprised as ThinkProgress article suggests

in Think Progress, by Joe Romm

— 21 Jul 2017

The scientists who have reviewed the article confirm it accurately reports that 2017 is on track to being one of the warmest years on record. Reviewers note this wasn’t as unexpe...

Breitbart article falsely claims that measured global warming has been “fabricated”

in Breitbart, by James Delingpole

— 11 Jul 2017

"In a cursory attempt at both reporting and climate science, the author glibly highlights a document heavy on accusation and light on reasoned engagement with fact. Implying nefari..

The Daily Wire makes wild claims about climate change based on no evidence

in The Daily Wire, by Joseph Curl

— 09 May 2017

"The article contains little to no rational treatment of observational data, but relies on heavily biased secondhand interpretation... Even the title is based on a lie. There is no..

Analysis of “U.S. scientists officially declare 2016 the hottest year on record. That makes three in a row.”

in The Washington Post, by Chris Mooney

— 19 Jan 2017

"The article accurately conveys the US agencies' declaration of 2016 as the hottest year on record. It provides some good background material on why the agencies' numbers differ sl..

Analysis of “Stunning new data indicates El Nino drove record highs in global temperatures…”

in Daily Mail, by David Rose

— 02 Dec 2016

This is an incredibly misleading article. It cherry picks a dataset taking measurements 2 miles up in the atmosphere only over land areas that disagrees with the other two datasets...

Analysis of “Hillary Clinton Boards The Climate Crisis Train To Nowhere”

in Forbes, by Roy Spencer

— 29 Oct 2016

"The article is inaccurate in several places and conveys that one must choose between solving immediate problems, such as poverty, and long-term risks such as climate change. We ca..

Analysis of “James Lovelock: ‘Before the end of this century, robots will have taken over’”

in The Guardian, by Decca Aitkenhead & James Lovelock

— 07 Oct 2016

"Extraordinary claims demand extraordinary evidence, and Lovelock has not even come up to the standards of providing what the scientific community would consider to be ordinary evi..

Analysis of “2015 Was Not Even Close To Hottest Year On Record”

in Forbes, by James Taylor

— 22 Jan 2016

"This article makes startlingly inaccurate claims about the earth’s surface and satellite temperature records, as well as attempts to ascertain the earth’s temperatures over th..

CLAIMS REVIEWED

Claim of no US warming since 2005 is directly contradicted by the data it is based on

CLAIM
"the U.S. Climate Reference Network[...] finds there has been no warming for the past 14 years at least"

SOURCE: James Taylor, John Hinderaker, WND, Powerlineblog, Real Clear Energy

Published: 06 Sep 2019

VERDICT

Non-peer-reviewed manuscript falsely claims natural cloud changes can explain global warming

CLAIM
"During the last hundred years the temperature is increased about 0.1°C because of carbon dioxide. The human contribution was about 0.01°C."

SOURCE: Jyrki Kauppinen, Pekka Malmi, Paul Joseph Watson, Summit.news, Zerohedge

Published: 12 Jul 2019

VERDICT

On Fox News, Patrick Michaels falsely claims humans are only responsible for half of global warming

CLAIM
"So that means that probably about half, maybe half of that nine-tenths of the degree [of total warming] might be caused by greenhouse gases"

SOURCE: Patrick Michaels, Fox News

Published: 09 Jul 2019

VERDICT

Caleb Rossiter falsely claims that climate models are “running very hot”

CLAIM
"The models predicted about three times the amount of warming in the world we’ve seen since [1988]."

SOURCE: Caleb Rossiter, The Hill

Published: 11 Mar 2019

VERDICT

On BBC Newsnight, Myron Ebell falsely claims climate models exaggerate warming

CLAIM
"The rate of warming according to the data is much slower than the models used by the IPCC"

SOURCE: Myron Ebell, BBC Newsnight

Published: 09 Oct 2018

VERDICT

In CNN interview, William Happer incorrectly claims temperatures don’t match climate model projections

CLAIM
"The temperature is not rising nearly as fast as the alarmist computer models predicted. You know, it’s much, much less, factors of 2 or 3 less."

SOURCE: William Happer, CNN

Published: 25 Apr 2017

VERDICT

Daily Mail inflates data handling disagreement between scientists; makes unsupported “manipulation” accusation

CLAIM
"world leaders were duped into investing billions over manipulated global warming data"

SOURCE: David Rose, Daily Mail

Published: 06 Feb 2017

VERDICT

The Wall Street Journal fails to acknowledge that 2016 was the warmest year on record

CLAIM
"no one really knows if last year (2016) was a (global temperature) record"

SOURCE: Wall Street Journal editorial, The Wall Street Journal

Published: 27 Jan 2017

VERDICT

Global surface temperatures are increasing according to climate projections, contrary to Wall Street Journal claim

CLAIM
"the warming is not nearly as great as the climate change computer models have predicted."

SOURCE: Wall Street Journal editorial, The Wall Street Journal

Published: 27 Jan 2017

VERDICT

Daily Mail claim about 2016 global temperature record is misleading

CLAIM
"El Niño drove record highs in global temperatures suggesting rise may not be down to man-made emissions."

SOURCE: David Rose, The Daily Mail

Published: 02 Dec 2016

VERDICT