Victor Venema

Scientist, University of Bonn, Germany

Expertise: Climatology, Station data quality

Details:

   Website

hypothesis   Hypothesis handle: VictorVenema

Qualifying publication(s): see criteria

publication   http://dx.doi.org/10.1002/joc.4366

ARTICLES REVIEWED

Washington Examiner op-ed cherry-picks data and misleads readers about climate models

in The Washington Examiner, by Patrick Michaels, Caleb Stewart Rossiter

— 31 Aug 2019

"This article focuses only on specific lines of evidence that climate models disagree with observations. In doing so, the authors ignore research that helps to reconcile difference..

Popular article in The Independent accurately summarizes June heat in Europe

in The Independent, by Conrad Duncan

— 05 Jul 2019

"The article accurately and clearly states the facts regarding the recent extreme heat in June 2019 and its link to anthropogenic warming. This includes acknowledging that, at this..

Commentary in The Australian by Ian Plimer relies on false claims to make its case

in The Australian, by Ian Plimer

— 20 May 2019

"If you think that potentially causing hundreds of millions of refugees and trillions of dollars in damages is fine because some plants did well in the same conditions millions of ..

Western Journal op-ed deceives readers with completely unsupported claims

in The Western Journal, by Jay Lehr, Tom Harris

— 26 Feb 2019

"What would make their case stronger would be if they actually analysed all the data, engaged with the existing scientific literature and made their own contribution to our scienti..

The Australian publishes “deeply ill-informed” opinion on climate by Ian Plimer

in The Australian, by Ian Plimer

— 09 Aug 2018

"This article is an amalgamation of logical fallacies, misleading talking points, and downright factually incorrect statements regarding the physics of the climate system. Every ta..

New York Times’ news coverage of 2016 global temperature data was an accurate summary

in The New York Times, by Justin Gillis

— 16 Jan 2018

"A clear and accurate article on the temperature record in 2016, looking back at the records in 2015 and 2014. The article places them in the proper context of long-term warming, w..

Daily Caller uncritically reports poorly supported conclusion of satellite temperature study

in The Daily Caller, by Michael Bastasch

— 04 Dec 2017

"The absence of accelerating warming trends is meant to go against prevailing climate science, but I find that to be a strawman argument. In that sense the article is misleading—..

New York Times’ “straightforward answers” to common climate questions are accurate, too

in The New York Times, by Justin Gillis

— 28 Sep 2017

This article in The New York Times serves as a primer by briefly answering seventeen basic questions about the cause and consequences of—and possible solutions to—climate chang...

2017 is on track to be among the hottest year recorded, scientists are not as surprised as ThinkProgress article suggests

in Think Progress, by Joe Romm

— 21 Jul 2017

The scientists who have reviewed the article confirm it accurately reports that 2017 is on track to being one of the warmest years on record. Reviewers note this wasn’t as unexpe...

Scientists explain what New York Magazine article on “The Uninhabitable Earth” gets wrong

in New York Magazine, by David Wallace-Wells

— 12 Jul 2017

"While it is clear that ongoing warming of the global climate would eventually have very severe consequences, the concept of the Earth becoming uninhabitable within anywhere near t..

CLAIMS REVIEWED

Hosted by former Australian senator, Tony Heller repeats false claim that scientists fake the warming trend

CLAIM
"[T]he raw data, the actual thermometer data[...] shows that the US has been cooling for 80 to 90 years. But the graphs they release to the public show warming trend, and it's all because they've altered the data."

SOURCE: Tony Heller, EXOMATRIXTV

Published: 05 Aug 2019

VERDICT

Non-peer-reviewed manuscript falsely claims natural cloud changes can explain global warming

CLAIM
"During the last hundred years the temperature is increased about 0.1°C because of carbon dioxide. The human contribution was about 0.01°C."

SOURCE: Jyrki Kauppinen, Pekka Malmi, Paul Joseph Watson, Summit.news, Zerohedge

Published: 12 Jul 2019

VERDICT

NASA did not create global warming by manipulating data

CLAIM
"[NASA] has been adjusting temperatures from the past[...] downward, while adjusting current-day temperatures upward, and those changes are responsible for most of the claimed global warming during that time."

SOURCE: Tony Heller, James Murphy, The New American

Published: 01 Jul 2019

VERDICT

Ian Plimer wrongly claims that carbon dioxide emissions do not cause climate change

CLAIM
"there is no relationship between temperature and carbon dioxide emissions by ­humans[...] carbon dioxide has had a minuscule effect on global climate"

SOURCE: Ian Plimer, The Australian

Published: 11 Aug 2018

VERDICT

Breitbart repeats blogger’s unsupported claim that NOAA manipulates data to exaggerate warming

CLAIM
"NOAA has adjusted past temperatures to look colder than they were and recent temperatures to look warmer than they were."

SOURCE: James Delingpole, Breitbart

Published: 23 Feb 2018

VERDICT

Prof. John Christy incorrectly claims to show climate models are too sensitive to carbon dioxide

CLAIM
"the real atmosphere is less sensitive to CO2 than what has been forecast by climate models"

SOURCE: John Christy, The Daily Caller

Published: 01 Dec 2017

VERDICT

Lord Lawson falsely claims that global temperatures have declined over last decade

CLAIM
"according, again, to the official figures—during this past 10 years, if anything, mean global temperature, average world temperature, has slightly declined"

SOURCE: Nigel Lawson, BBC

Published: 10 Aug 2017

VERDICT

Daily Mail inflates data handling disagreement between scientists; makes unsupported “manipulation” accusation

CLAIM
"world leaders were duped into investing billions over manipulated global warming data"

SOURCE: David Rose, Daily Mail

Published: 06 Feb 2017

VERDICT

Daily Mail claim about 2016 global temperature record is misleading

CLAIM
"El Niño drove record highs in global temperatures suggesting rise may not be down to man-made emissions."

SOURCE: David Rose, The Daily Mail

Published: 02 Dec 2016

VERDICT

Sea level rise is accelerating, and with it the risk associated with coastal storm surge, contrary to claim in Forbes

CLAIM
"Sea level rise, which was occurring long before humans could be blamed, has not accelerated."

SOURCE: Roy Spencer, Forbes

Published: 01 Nov 2016

VERDICT